Poslední dva roky se diskutovalo o zavedení novely občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele, která upravuje průběh nákupního procesu. Ta podnikatelům uděluje povinnost zajistit správnou formulaci objednávkových tlačítek, ze kterých bude zjevné, že se objednávkou zavazujete k jejímu uhrazení. Právní dokument, platící ve všech zemích EU, je od 6. 1. 2023 závazný již i v České republice.
Tato novela má ovšem své výjimky, nevztahuje se na zboží s krátkou trvanlivostí (například potraviny a květiny), dále na služby a nehmotné produkty.
Recenze
Novela se vztahuje na stanovení pravidel u uvádění recenzí zákazníků. Pokud jste měli pocit, že jsou recenze nedůvěryhodné a psané někým, komu produkt rukou ani neprošel, tak tomu je konec. Recenze nově budou moci psát pouze ti, kteří si produkt opravdu zakoupí. Nejjednodušším způsobem bude zaslání linku do e-mailu společně s potvrzením objednávky. Nebo bude zákazník k zakoupeným produktům psát recenze pouze ve svém uživatelském účtu.
Průběh ověřování recenzí musí být transparentní. V případě zveřejňování pouze některých, musí být zákazník obeznámen, za jakých okolností jsou recenze vybírány. U uvádění průměrného hodnocení, také musí být uvedeno, jakým způsobem byl průměr počítán.
Slevy
Oblíbeným marketingovým trikem jsou velké slevové akce. Jedná se o uměle navýšené slevy, přičemž finální cena je vyšší, než byla cena původní. Je tedy zavedeno nové pravidlo - pravidlo 30 dnů, kdy jakákoliv sleva musí být uvedena oproti ceně nejnižší, za kterou se produkt prodával v posledních 30 dnech před slevou.
Změny v nákupním procesu
Před odesláním objednávky musí být zákazník vyzván ke kontrole jejího obsahu. Je povinnost informovat zákazníka o případném omezení a možnostech platby, jakým způsobem se řeší reklamace, jaká se poskytuje záruka, případný servis a termín doručení zboží. E-shop musí doručit zásilku v termínu, který byl uveden, pokud se to nestihne, musí být předán nejdéle do 30 dnů, jinak se objednávka stává neplatnou.
Další novinkou se stává zákaz automatického přihazování věcí do košíku, o které zákazník nestojí. A to ani za pomoci předem zaškrtnutých okének.
Dokončení nákupu
Novou povinností prodejců je změna pojmenování tlačítka „odeslat” či „nakoupit” textem „objednávka zavazující k platbě” nebo obdobnou jednoznačnou textací. Tlačítko musí být srozumitelné za všech podmínek. Pokud není správně popsané, objednávka se stává neplatnou.
Smlouva je platná až po odeslání potvrzení. To zákazník obdrží e-mailem společně s obchodními podmínkami, nesmí se ovšem jednat o URL link, ale o needitovatelný soubor (například PDF).
Odstoupení od smlouvy
Klienti nebudou moci tak snadno zneužívat možnost odstoupení od smlouvy. Při porušení podnikatelem některé ze zákonem stanovených pravidel, budou spotřebitelé moci odstoupit od uzavřených smluv ve lhůtě 90 dnů nebo žádat přiměřené snížení kupní ceny.
Změnou je i zpřísnění odpovědnosti za vady. Doteď platilo, pokud se projeví u produktu vada, v průběhu 6 měsíců od převzetí, vada je na straně prodávajícího. Novela tuto lhůtu prodloužila na 12 měsíců.
Ve prospěch prodejců přináší novela opatření, které spotřebitelům přikazuje zboží vyzkoušet pouze v rozsahu stejném, v jakém by si jej vyzkoušeli v kamenné prodejně. Předejde se tak zneužívání 14denní lhůty, kdy spotřebitel například aktivně nosí obuv, a pak ji vrátí. Pokud produkt prodejci dorazí zpět s viditelným poškozením, nad rozsah pouhého vyzkoušení, bude prodejce s dobře koncipovanými obchodními podmínkami moci snížit část kupní ceny a zákazníkovi vrátit o to méně peněz.